pondělí 21. září 2015

V ZIMĚ, KDY PŘIPLULI LVI

Název: V zimě, kdy připluli lvi
Originální název: Im Winter der Löwen
Autor: Jan Costin Wagner
Rok vydání: 2012 
Počet stran: 224
Nakladatelství: MOBA
Vazba knihy: vázaná
ISBN: 978-80-243-4651-9

Anotace: Jako každý rok od smrti své ženy se také letos podivínský kriminální komisař Kimmo Joentaa připravuje na vánoční svátky, které plánuje strávit osaměle s lahvemi whisky a mléka. Jenže všechno je nakonec úplně jinak. Nejprve se před jeho dveřmi objeví Larissa, a o něco později je zavražděn jeho kolega, soudní patolog Laukkanen, který byl hostem Hämäläinenovy velkolepé televizní talk show. Když po nějakém čase unikne jen zázrakem atentátu na svou osobu samotný Hämäläinen, není sebemenších pochyb o tom, že spolu tyto případy souvisí. Ale jaké je motiv těchto útoků? A jsou skutečně dílem vyšinuté osoby, která žije ve svém vlastním světě a v níž kontroverzní téma talk show vzbudilo zuřivost? A nebo je všechno úplně jinak? Policie tápe a Hämäläinen se mezitím připravuje na svůj velkolepý návrat na televizní obrazovku... Příběh skutečného mistra napětí, který bere dech! 
Recenze: Knihu jsem si koupila při zdlouhavém čekání na autobus a odskočení si do Levných knih. Na první pohled mě upoutala samolepkou na obálce, kde je psáno "Nominace na Los Angeles Times book prize. Nositel Marlowe - preis, Förderpreis." Nepolíbená znalostmi o knižních cenách jsem se na jejich základě pro knihu rozhodla. Také mě zaujalo, že autor je Němec píšící severské detektivky. 

Až doma jsem zjistila, že se jedná již o třetí pokračování série Kimmo Joentaa. Trochu mě to od čtení odradilo. Nerada čtu série jinak než od prvního dílu, ale řekla jsem si, že když už jí mám dám jí šanci. První třetina knihy je spíše psychologicky laděná. Dozvídáme se o životním příběhu Kimma, jeho manželce a o tom, jak se k němu nastěhovala krásná prostitutka Larrisa. Není to moc zábavné ani poutavé čtení, ale vzhledem k tomu, že jde o třetí díl v sérií tak tuším, že nám tím Wagner přibližuje a shrnuje důležité momenty z předcházejících knih. Druhá třetina je plná vyšetřování zločinů, jejichž oběti mají společný jmenovatel. Tím je účast v talk show známého finského moderátora Hämäläinena, který je, jak jsem z knihy vyrozuměla jakýmsi mixem našeho Krause a Oprah Winfrey. Závěrečná třetina už konečně stála za to. Byla plná napětí a gradace s vyvrcholením snah vyšetřovatelů dobrat se identity vraha a jeho motivů.

Samotná hlavní postava Kimmo Joentaa mi nebyl moc sympatický. Byl to melancholik jednající na vlastní pěst, často nebyl ani schopen ostatním kolegům (a ani čtenářům) vysvětlit záměry svého jednání. No.. sám je vlastně ani neznal, ale světě div se, vše co udělal bylo nakonec tím správným řešením.

Co se mi ale vyloženě nelíbilo byly kapitoly, jimiž byl prokládán hlavní příběh a které měly něco společného s motivem vražd. Nebudu psát, o čem přesně byly, abych Vám neprozradila příliš, ale ono je to asi úplně jedno, protože příběh byl tak strašně zamotaný, že byste možná byli rádi, že Vám ho konečně někdo vysvětlil. Také je ale samozřejmě možné, že je chyba ve mě a můj mozek si prostě jen nedokázal dát dvě a dvě dohromady takže to raději dělat nebudu :-D Po dočtení jsem se proto k těmto kapitolám vrátila, přečetla si je znovu a konečně mi v celém kontextu začaly dávat smysl.

Pokud se někdo chystáte knihu číst možná bych Vám doporučila tyto kapitoly úplně přeskočit a přečíst si je až po dočtení celé knihy. Krásně Vám to do sebe zapadne a myslím, že si tak celou knihu užijete o to víc.

Závěr: Teď už vím, že ani několikrát oceňovaná kniha pro mě není zárukou dobrého čtenářského prožitku a že si proto na jejich základě už příště knihy kupovat nebudu. Neberte to ovšem tak, že když v Levných knihách stála kniha 39,-, že jsem na to měla být připravená, protože i tam se dají za směšné ceny najít skvosty, u kterých člověk kroutí hlavou, jak je vůbec možné, že tam skončily. Např. Agnes (viz předchozí recenze).

Hodnocení: Doporučuji pokud hledáte oddechovou detektivku bez většího napětí a překvapení, plnou vyšetřování a nevadí Vám že jsou v knize retrospektivní kapitoly, které pochopíte až po dočtení knihy a jejich znovu přečtení.   Dávám * * a půl z 5 (50%).

Žádné komentáře:

Okomentovat